h1

Η ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚτΕ ΤΟ 1931

20/10/2012

.

.

Η ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚτΕ ΤΟ 1931.

 .

 .

Ιάκωβος Δ. Μιχαηλίδης

 .

Στις 7 Σεπτεμβρίου 1931 στάλθηκε στον Γενικό Γραμματέα της Κοινωνίας των Εθνών (Κ.Τ.Ε) Eric Drummond επιστολή διαμαρτυρίας για την κατάσταση του σλαβόφωνου πληθυσμού στην Ελλάδα, υπογεγραμμένη από τον μητροπολίτη Σκοπίων Νεόφυτο και τους υφισταμένους του Αρχιμανδρίτες και Ιερείς Ιλαρίωνα, Κύριλλο, Τρύφωνα Στογιάννωφ, Χρήστο Μπούτζεφ και Ιερώνυμο Στάμωφ. Οι έξι αυτοί Βούλγαροι ιερωμένοι, όλοι τους μετανάστες από την ελληνική Μακεδονία, εκπροσωπούσαν πολύ περισσότερους συναδέλφους τους, συνολικά 4 Επισκόπους και 239 κληρικούς και 17 ουνίτες κληρικούς. Η καταγγελία ήταν μάλιστα επικυρωμένη από τον Μητροπολίτη Αχρίδας Μπόρις ως εκπρόσωπο της βουλγαρικής Εξαρχίας.

Το περιεχόμενο της επιστολής – καταγγελίας αποτελούσε ένα δριμύ κατηγορητήριο εναντίον της Ελλάδας και της πολιτικής της απέναντι στους «Βούλγαρους», σύμφωνα με τον ακριβή όρο της επιστολής, της ελληνικής Μακεδονίας. Πιο συγκεκριμένα, γινόταν αναφορά στους 150 χιλιάδες «Βούλγαρους» που, σύμφωνα με τους συντάκτες της καταγγελίας, είχαν προτιμήσει να παραμείνουν στην ελληνική δυτική Μακεδονία, παρά την δυνατότητα που τους είχε παράσχει η συνθήκη του Νεϊγύ να μεταναστεύσουν την Βουλγαρία. Η επιστολή διευκρίνιζε μάλιστα ότι οι «Βούλγαροι» αυτοί ανήκαν πριν το 1913 στην βουλγαρική Εξαρχία και διατηρούσαν βουλγαρικά σχολεία και εκκλησίες. Ωστόσο, η ελληνική Διοίκηση, η οποία εγκαθιδρύθηκε το 1913, είχε λάβει μια σειρά από μέτρα, τα οποία, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των Βουλγάρων κληρικών, αποτελούσαν κατάφωρη παραβίαση των μειονοτικών Συνθηκών που η Ελλάδα είχε υπογράψει στο Νεϊγύ και τις Σέβρες. Το αποτέλεσμα των μέτρων εκείνων ήταν η υποχρεωτική ένταξη των Σλαβοφώνων στην ελληνική ορθόδοξη εκκλησία, η δήμευση της εκκλησιαστικής και σχολικής περιουσίας τους, ο εκτοπισμός των Βουλγάρων κληρικών και η αντικατάσταση τους από Έλληνες ιερωμένους, καθώς και η απαγόρευση χρήσης της βουλγαρικής γλώσσας στις εκκλησίες και τα σχολεία. Οι υπογράφοντες ζητούσαν την ανάκληση των παραπάνω μέτρων και απαιτούσαν την εκλογή των ιερέων στα σλαβόφωνα χωριά από τα μέλη της μειονότητας, σύμφωνα με το κανονικό δίκαιο της βουλγαρικής Εξαρχίας. Η καταγγελία αυτή συνοδευόταν και από δύο συνημμένα? το πρώτο ήταν μία έκθεση για το ιστορικό της βουλγαρικής Εξαρχίας και το δεύτερο η μετάφραση του οθωμανικού Φιρμανίου που εκδόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 1870 και αναγνώριζε την ύπαρξη της βουλγαρικής Εξαρχίας.[1]

Oι καταγγελίες ήταν εξαιρετικά σοβαρές και κίνησαν εξαρχής το ενδιαφέρον της Κ.τ. Ε. Ωστόσο, δεν ήταν η πρώτη φορά που διατυπώνονταν. Οι υπηρεσίες του διεθνούς αυτού Οργανισμού είχαν κατακλυσθεί από τις αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες των ενώσεων των Βουλγάρων προσφύγων από την ελληνική Μακεδονία και άλλων βουλγαρικών οργανώσεων, που σε μονότονα επαναλαμβανόμενο ύφος περιέγραφαν με τα μελανότερα χρώματα τις «φρικαλεότητες και τα όργια που διέπρατταν» οι Έλληνες εναντίον των «απροστάτευτων βουλγαρικών πληθυσμών». Η επισημότητα όμως του κειμένου, αλλά και η συγκυρία, η δυνατότητα δηλαδή για επανεξέταση των ελληνικών υποχρεώσεων έναντι της διεθνούς κοινότητας, οδήγησαν τους ούτως ή άλλως απρόθυμους υπαλλήλους της Κ.τ.Ε. στην απόφαση να διερευνήσουν την αξιοπιστία των καταγγελομένων…..

.

.

Ολόκληρο το κείμενο ΕΔΩ

.

.

.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: