h1

Ο ΕΛΓΙΝ …ΧΤΥΠΑΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ

12/09/2012

.

.

Ο Έλγιν «χτυπάει» πολλές φορές

 .

 

Της Μαρίας Θερμού

 .

Όταν το 1802 ο Τόμας Μπρους, έβδομος κόμης του Ελγιν, αποσπούσε βίαια από τον Παρθενώνα τα καλύτερα σωζόμενα γλυπτά μέρη του, προκειμένου να τα μεταφέρει στη Βρετανία για να στολίσει την έπαυλή του, μπορεί να γνώριζε καλά την καταστροφή που επέφερε στο μνημείο ­ παρ’ ότι η δικαιολογία του ήταν η υποτιθέμενη διάσωσή τους ­ εκείνο που δεν γνώριζε όμως είναι ότι ο ίδιος θα γινόταν στο μέλλον ένα από τα πλέον μισητά πρόσωπα για έναν ολόκληρο λαό. Το δίκαιο του ισχυρότερου πάνω στο οποίο βασιζόταν ο Ελγιν ήταν παλαιό άλλωστε και δοκιμασμένο και σ’ αυτό στηρίχθηκαν τα μεγαλύτερα εγκλήματα και οι μεγαλύτερες αδικίες της ανθρωπότητας, μεταξύ των οποίων βεβαίως και η αφαίρεση των στοιχείων εκείνων που πιστοποιούν την ιστορία ενός λαού. Αν όμως ο 19ος αιώνας ως και τα μέσα περίπου του 20ού ευνόησαν τη λεηλασία των πολιτιστικών αγαθών από τις χώρες της καταγωγής τους, η συνέχεια, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο συγκεκριμένα, έμελλε να είναι διαφορετική. Τα κρούσματα σταμάτησαν, ένας μεγάλος αριθμός έργων τέχνης, που κατά τη διάρκεια του πολέμου είχαν αλλάξει χέρια, επιστράφηκαν στην πατρίδα τους, αλλά παρά την αλλαγή της νοοτροπίας που είναι πλέον εμφανής πολλά είναι ακόμη τα εμπόδια που πρέπει να υπερπηδηθούν. Η Ελλάδα που ζητεί από τη Βρετανία την επιστροφή του κλεμμένου από τον Παρθενώνα γλυπτού διάκοσμου δεν είναι η μόνη με τέτοιο αίτημα.

Πρόσφατο σχετικά είναι το αίτημα της γερμανικής κυβέρνησης για την επιστροφή του περίφημου θησαυρού του Πριάμου από τη Ρωσία στη Γερμανία από όπου χάθηκε τις τελευταίες ημέρες του πολέμου. Παλαιότερο το αίτημα της Αιθιοπίας προς την Ιταλία για τον οβελίσκο του Αξούμ, που σήμερα βρίσκεται στη Ρώμη. Το περίφημο διαμάντι Κοχ-ι-Νουρ, που η βρετανική βασιλική οικογένεια κρατάει ως μέρος των κοσμημάτων του στέμματος, διεκδικεί η Ινδία, ενώ διεκδικήσεις για τον ίδιο θησαυρό έχουν εγείρει επίσης το Πακιστάν και το Ιράν. Η Αίγυπτος εξάλλου, η Κίνα, το Ιράκ, η Λιβύη, η Συρία ζητούν επίσης έργα τέχνης που απομακρύνθηκαν από τον τόπο τους…..

.

.

Η συνέχεια του κειμένου ΕΔΩ

.

.

.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: